اصول تهیه نشریه دانش آموزی

همان طور که می دانید، هر نهاد و یا تشکلی ، حداقل یک پل ارتباطی با مخاطبین خود دارد. و یکی از مهم ترین و قوی ترین پل های ارتباط با مخاطبین ، نشریه است.

در بین رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری ، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب ، بیش از دو مورد دیگر است . هم چنین رسانه های دیداری بیشترین تأثیرگذاری را دارند.

در انجمن اسلامی ، نشریه یک ضرورت تشکیلاتی و فضایی برای رشد فکری دانش آموزان انجمنی است. شما می توانید تمرین مدیریت را از انتشار یک نشریه آغاز کنید.

ـ این رسانه می تواند:

ـ پل ارتباطی قوی ای بین شما و مخاطب باشد.

ـ موضوعات متناسب با روز را به مخاطبین خود انتقال دهد.

ـ در حوزه های گوناگون ، اطلاع رسانی و مسئله سازی دقیق  و به هنگام داشته باشد.

ـ منبعی برای تغذیه­ی محتوایی مخاطبان باشد.

ـ تعریف نشریه ی دانش آموزی:

نشریه ای است با عنوان مشخص که به صورت شماره ها یا جزوه های پیاپی به صورت گاهنامه در سال تحصیلی منتشر و حاوی نوشته ها، طرح ها و عکس های مختلف از نویسندگان مختلف همراه با آثار دانش آموزان بوده که حداقل در ۸ صفحه تهیه می شود.

ـ برای تولید یک نشریه ی مطلوب دانش آموزی رعایت اصول زیر حائز اهمیت است :

۱ـ عنوان مناسب و معنادار:

انتخاب یک نام مناسب، معنادار و مطابق با موضوع نشریه و کوتاه و درج آن در جای مناسب برای نشریه از ضروریات است.

۲ـ لوگو:

ضروری است، هر نشریه ای برای خود یک نشان یا آرم در نظر بگیرد. یک تصویر خلاق و ابتکاری، طرح بدیع و تازه و با استفاده از اصول و مبانی طراحی و شیوه های تبلیغی می تواند به عنوان نشان یا آرم نشریه انتخاب شود.

۳ـ سرمقاله:

سرمقاله، حکم مقدمه ی یک کتاب را دارد که اعضای گروه با آوردن آن، هدف خود را از تهیه­ی نشریه، بیان و موضع گیری و دیدگاه خود را به طور خلاصه به همراه چکیده هایی از آن چه که در کل نشریه آمده است، عنوان می کنند. علاوه بر آن می توان از موضوع های عنوان شده در آن زمان یا در سرفصل آثار که از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است تحلیل نموده و به عنوان سرمقاله آورده شود.

۴ـ محتوای خوب، غنی و متنوع:

علاوه بر مطالب ذکر شده، یک نشریه­ی دانش آموزی خوب، شامل عناصر زیر می باشد:

الف) مصاحبه:

مصاحبه یکی از شیوه های مختلف تهیه­ی خبر است که به طور مستقیم انجام می گیرد. به وسیله آن عقاید، افکار و گفتار شخصیت های مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… تبیین، تفسیر و تحلیل می شود. در این ستون وظیفه­ی خبرنگار یا مصاحبه کننده، این است که شخصیت مورد نظر را پیدا نموده تا پاسخ ها همراه با اطلاعاتی از شخصیت او و نیز عکس او به مخاطبان ارائه کند. در حقیقت مصاحبه کننده، نماینده­ی مردم است که نمی توانند به طور مستقیم با آن شخص، گفتگو کرده و از نظراتش آگاه شوند.

ب) خبر:

خبر لازم است بر مبنای ۶ عنصر (شخص یا اشخاص، موضوع، علت، چگونگی وقوع، زمان وقوع، مکان وقوع) تهیه شود و خبرنگار با توجه به عناصر مذکور، این سؤالات را همواره در ذهن داشته باشد که: چه کسی؟  چه چیزی؟  چگونه؟  چه وقت؟  کجا؟

ج) گزارش:

یکی از دشوارترین، مهم ترین، حساس ترین و در عین حال شیرین ترین زمینه های کار نشریه نویسی، تهیه گزارش است. گزارش شکل گسترش یافته خبر است که می کوشد، جزئیات و مسائل دور از دسترس را برای خواننده بیان کند. در عین حال گزارش عبارت از بیان توصیفی، تشریحی و تصویری یک رویداد، واقعه یا موضوع اجتماعی ـ سیاسی است.

گزارش ها، انواع گوناگون دارند مثل: گزارش تحقیق یا اجتماعی، گزارش از محل، گزارشی از شخص یا اشخاص، گزارش سفر، گزارش علمی، تخصصی، گزارش مصور، خاطره نویسی.

۵ ـ رویدادی از تاریخ:

وقایع، رویدادهای مهم تاریخ، سرگذشت ها و خاطرات آموزنده و جالبی از شخصیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان که دارای پیام و معنی مشخص و معینی است ، می تواند یک الگو و ارزشی را معرفی کرده یا عبرت آموز باشد..

۶ـ آیا شنیده اید:

خبرها و مسائل عجیب و غریبی که در گذشته اتفاق افتاده یا پیش بینی هایی که صورت گرفته و حوادث در حال وقوع یا موضوعات مهمی که در حال جریان است، شگفتی هایی که در جهان وجود دارد، خصوصیات و علائق برخی از شخصیت ها، عجایب دنیای خلقت، زندگی موجودات و کشفیات بسیار مهمی که تأثیر شگرفی بر زندگی مردم گذاشته اند؛ از جمله مواردی است که می تواند در این بخش آورده شود.

۷ ـ  معرفی کتاب جدیدالانتشار:

یک کتاب چاپ جدید و دارای پیام مهم و مرتبط با موضوع نشریه انتخاب و بعد از خواندن دقیق و یادداشت برداری، خلاصه ای از آن به زبان ساده و روان در این ستون آورده می شود. کتاب نیز باید با گروه سنی دانش آموزان متناسب بوده و از کتب مسأله دار نباشد.

۸ ـ بریده ی جراید:

تهیه کنندگان باید با کنکاش در روزنامه ها و مجلات مختلف، مطالب و موضوعاتی را که با عنوان نشریه خود مطابقت و تناسب دارد. انتخاب کرده و بدون هیچ گونه دخل و تصرفی با ذکر منبع (با قید نام و تاریخ نشریه) در ستون مربوط بیاورند.

۹ ـ آشنایی با واژه ها و اصطلاحات:

اعضای گروه می توانند یک واژه یا اصطلاح اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را که با موضوع نشریه مرتبط است انتخاب کرده و ضمن اشاره به معنی یا معانی لغوی آن، پیرامون اصطلاح مورد نظر توضیحات لازم را ارائه نمایند. این واژه ها باید به تناسب گروه سنی انتخاب و درج شود.

۱۰ ـ آشنایی با کشورهای توسعه یافته:

اعضای گروه باید یک کشور (ترجیحاً اسلامی) را با توجه به موقعیت سیاسی، اجتماعی (حکومت، سنن، آداب و رسوم و فرهنگ و زبان) جغرافیایی (جمعیت، نژاد، ملیت، همسایگان) و ویژگی منحصر به فرد و برجسته ی آن و تأثیراتش در تعاملات جهانی مورد بررسی قرار داده و به طور خلاصه معرفی نمایند.

۱۱ ـ  تحلیل پدیده ها:

در این ستون، یک موضوع، پدیده، رخداد یا معضل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی یا یکی از مسایل مهم روز که توجه همگان را به خود جلب کرده، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. دقت در انتخاب موضوع از حیث اهمیت، تازگی مطلب، چگونگی تحلیل (نقاط قوت، ضعف، علل پدید آمدن آن و راه حل های پیشنهادی از زوایا و ابعاد مختلف) و میزان بهره گیری از اصول علمی مدنظر قرار می گیرد.

۱۲ـ  تیتر، عنوان نویسی و صفحه آرایی:

همه­ی مطالب روزنامه ها و مجلات با یک تیتر یا عنوان مشخص می شود. تیتر در حقیقت مشخص کننده­ی مطالب مطبوعات از یکدیگر است. برای تهیه­ی روزنامه دیواری و مجله، علاوه بر عناوین کلی مشخص شده برای هر ستون (جهت موضوع بندی) از قبیل (مصاحبه) (تحلیل سیاسی) و… که ستون های مختلف را از همدیگر جدا می کند، باید تیتر یا عنوان دیگری برای هر کدام از قسمت هایی که محتوا و متن اصلی هر بخش را معین می کند، گنجانده شود. تا خواننده به راحتی بتواند مطالب دلخواه خود را انتخاب کرده و از محتوای هر قسمت آگاه شود.

۱۳ ـ طراحی، خوشنویسی و تصویر:

قسمتی از نشریه دیواری و مجله باید به تصویر، طرح یا نقشی که مرتبط با موضوع باشد اختصاص داده شود و یا آنکه برای هر ستون و عنوان، طرح، نقاشی و یا تصویر مستقل و مختص به آن ترسیم نمود.

۱۴ ـ  کاریکاتور:

به طور خلاصه، کاریکاتور یعنی به تصویر کشیدن طنزآمیز شخصیت ها و مسایل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، بدین منظور:

الف: کاریکاتور حتماً باید دارای پیام بوده و با عنوان و محتوای نشریه مطابقت داشته باشد.

ب: کاریکاتور نباید کپی برداری از آثار دیگران باشد، بلکه باید با فکر و ایده ی خود گروه طراحی گردد.

ج: کاریکاتور، با طراحی و نقاشی متفاوت است و نباید با آن ها اشتباه گرفته شود.

۱۵ ـ جدول:

معما، و یا جدول نشریه نیز باید متناسب با موضوع مربوط به خود گروه و دارای پیام باشد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.