خانه / آموزش رسانه های مکتوب / عوامل موفقیت در نشریه

عوامل موفقیت در نشریه

بخش سوم : عوامل موفقیت در نشریه

شناخت مخاطب :
جزء مهمترین گام هایی که برای موفقیت یک نشریه بر می داریم ، موضوع شناخت مخاطب است. ما قبل از هر کاری در نشریه ابتدا باید بدانیم که مخاطب مان چه کسی است و در چه بازه سنی ای قرار دارد.
این شناخت بوسیله ، شناسایی نیازها ، خواسته ها ، کمبود ها و آسیب های مخاطب صورت می گیرد. و بعد از آن که ما شناخت خوب و کافی را از این موارد داشتیم می توانیم اهداف ، چشم انداز و برنامه های نشریه مان را ترسیم و تنظیم کنیم.
به طور مثال اگر مخاطب ما دانش آموزان دوره متوسطه است باید با یک سری از ویژگی های این رده سنی جوان ها مانند تنوع طلبی ، صراحت ، تحرک و پویایی ، صمیمیت ، میل به تجربه کردن و غیره ، آشنایی داشته باشیم و فضاها و قالب های مطالب نشریه خود را با توجه به این ویژگی ها هم سو کنیم.

 قرار داشتن منبع پیام در درون گیرندگان پیام :
برای جذب مخاطبین خاص خود و همراه کردن آن ها در شماره های متوالی ، باید توجه داشته باشیم که تالیف و ارائه مطالب باید به گونه ای باشد که نویسندگان و مولفین مطالب ، خود از میان رده سنی مخاطب باشند. زیرا با توجه به نکته قبلی ای که گفته شد، فرد نویسنده اگر خود از میان رده سنی مخاطب باشد، مطمئنا ویژگی های روانی و اجتماعی آن ها نیز نزدیک به هم و تا حدی یکسان است و این موضوع به انتقال مفاهیم بسیار کمک می کند.
البته این بدان معنا نیست که عنصر تجربه و حرفه ای گری در این میان نقشی ندارد ، بلکه قرار گرفتن گروهی مجرب و حرفه ای در کنار گروه نویسندگان و ایفا نقش هدایتی ، لازم و ضروری است.

نوآوری در عکس ها و رنگ ها:
ما هر چه قدر هم در نشریه خود مطالب قوی و خوب داشته باشیم اما از لحاظ عکس و تصویر سازی ضعیف باشیم ، خواننده چندان رغبتی برای خواندن یک مطلب نمی کند و این عکس است که به مطلب حرکت و احساس می دهد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتما در همه صفحات نشریه و به خصوص در طرح جلد آن ، از عکس ها و تصویرسازی های مناسب و جذاب استفاده کنیم و حتی می توانیم بعضی از صفحات نشریه مان را به عکس اختصاص دهیم. (گزارش تصویری از فعالیت های انجمن ، عکس های خبری و … .)

نوآوری در ادبیات نشریه و سازمان حروف و به ویژه در تیترها:
مخاطب باید نشریه را دوست و رفیق خود احساس کند و این کار محقق نخواهد شد مگر با استفاده از ادبیات صمیمی و خودمانی نزدیک به زبان مخاطب ( ادبیات محاوره ای) در مطالب نشریه. و همچنین استفاده از زبان طنز در نوشته ها بدلیل سازگاری بیشتر ذائقه جوان با طنز.
« تیتر» یکی از مهم ترین قسمت های هر مطلب است و به عبارتی« تیتر»  هدایتگر خواننده به سوی مطلب است و جمله یا عبارتی است که به مطلب هویت می دهد و می تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کند یا او را از خواندن باز دارد. بنابراین  تیتر باید بتواند با حداقل واژه ها ، حداکثر معنا و مفهموم را برساند.
پس یادمان نرود که برای مطالبمان حتما تیترهای جذاب و پر معنا انتخاب کنیم.

تعامل با مخاطبین نشریه :
مخاطبین نشریه باید احساس کنند که در نشریه حضور دارند و وجود آن ها برای صاحبان نشریه دارای اهمیت است و این موضوع با استفاده از راه کارهایی هم چون نظرسنجی ها ، ستون گفت و شنود ، پیامک و … محقق می شود.
این تعامل با مخاطب می تواند :
۱-  ملاکی برای ارزیابی موفقیت و یا عدم موفقیت شما و رفع کاستی ها باشد.
۲-  نوع نگاه مخاطب را شناسایی و این نگاه را در ارائه مطالب نشریه حاکم کنیم.
۳-  بسیار کمک کند به شما برای گرفتن ایده و سوژه از مخاطبین.

هماهنگی گروه تولید کننده نشریه ( مدیرمسئول ، سردبیر ، تحریریه و …)
در فضای داخلی نشریه باید گروه تولید کننده ، در اعتقادات و نگرش ها در هنگام سیاست گذاری های نشریه و مراحل مختلف تولید آن ، نیز هماهنگ باشند. و با برگزاری جلسات مستمر بین مدیرمسئول و سردبیر و تحریریه می توان به این هماهنگی رسید.

نقدپذیری از طریق تشکیل گروه های نقد نشریه :
مخاطب باید خود را در نشریه سهیم بداند و احساس کند که نظرات او برای نشریه مهم است و برای تحقق این موضوع می توان گروه های نقد و بررسی صفحات مختلف نشریه با حضور مخاطبین تشکیل داد و همچنین صفحاتی را به نظرات و انتقادات و پیشنهادات آنان اختصاص داد.

 جلوتر از مخاطب حرکت کردن:
این جلوتر بودن به ما این امکان را می دهد که با شناختی که از علایق و سلایق مخاطب داریم ، حرکت آن ها را در جامعه پیش بینی نماییم و نشریه را با دگرگونی هایی که در جامعه برای او رخ می دهد ، همگام و هم سو نموده و اصطلاحا حرکت او را رهبری نماییم.

استفاده از زبان غیر مستقیم در هدایت جوانان :
یکی دیگر از خصوصیاتی که برای رده سنی جوان برشمرده شد تمایل به تجربه کردن بود. نشریات موفق برای آن که بتوانند مخاطبین خود را به سمت و سویی که در سیاست گذارهای نشریه لحاظ شده است ، هدایت نمایند ، از ارشاد مستقیم و به عنوان کسی که بالاتر از جوان است ، پرهیز کرده و با زبانی غیرمستقیم و نامحسوس سعی در هدایت مخاطبین جوان خود نموده اند.

استفاده از نظرات کارشناسی در زمینه های مختلف دینی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و …
ما برای غنای مطالب نشریه و هم چنین تالیف آگاهانه باید از کارشناسان مربوط با هر صفحه استفاده کنیم.

مواظبت و جلوگیری از چند پارگی شدن مطالب و عدم رشد کاریکاتوری نشریه:
یکی از آسیب هایی که گریبانگیر برخی از نشریات است ، چند پارگی در ارائه مطالب و صفحات است. به طور مثال صفحاتی که مطالب دینی در آن می آید ، باید در نهایت سازش و هم خوانی با صفحات کناری خود باشد .
اگر به کاریکاتور توجه کرده باشید یکی از ویژگی های بارز آن عدم تناسب بین قسمت های مختلف آن است. به طور مثال در کریکاتور یک شخصیت ، سر وی از تنش خیلی بزرگتر است و اعضای بدن او متناسب با هم نیستند. در بعضی از نشریات شاهد هستیم که همه صفحات آن با هم تناسب و توازن ندارند. تعدادی از صفحات آن قدر قوی کار شده اند و تعدادی دیگر بسیار ضعیف.
و این مصداق همان کاریکاتور است. ما باید حداکثر تلاش خود را انجام دهیم که تمام صفحات نشریه در سطحی متوازن و مطلوب باشند و از رشد کاریکاتوری نشریه جلوگیری کنیم.

تربیت کادر و نگاه سازمانی و سیستمی به کار :
ما در نشریه نباید برای همیشه متکی بر تعداد خاصی از نویسنده ها باشیم و باید با برگزاری کلاس ها و مسابقات  و کشف استعدادها در بین مخاطبین خود ، از میان آنان کسانی را به کادر نویسندگان خود اضافه کنیم.
نکاتی کاربردی و مهم !
خوب ، بعد از ریختن یک سطل آب سرد روی سرتان ( جهت جوش نیاوردن) ، لازم با بعضی نکات کاربردی و مهم آشنا شوید.
.  شما باید در چارت نشریه آرمانی فکر کنید تا بتوانید به حداقل ها برسید.
. سعی کنید از تعداد زیادی از بچه های مدرسه برای انتشار نشریه کمک بگیرید و خورگی بگذارید کنار و همه کارها را خودتان انجام ندهید.
. ابتدا یک جلسه حداقل سه نفری تشکیل دهید و در مورد محتویات و نام نشریه به توافق برسید. سپس یک نفر از جمع به نمایندگی از شما از مدیر مدرسه وقت بگیرد و ایشان را در جریان کارها قرار دهد. ( جهت تسریع در رسیدن به اهداف استراتژیکی) البته به آن نماینده ایثارگر بگویید که ب بسم ا… از پول و بودجه حرف نزد که آن وقت فاتحه … )
. در مرحله بعدی اطلاعیه را برای جلب مشارکت دانش آموزان برای آوردن  آثار فاخرشان تهییه نمایید.
(سعی کنید قول و قرارهای الکی ندهید که مطلب همه چاپ خواهد شد تا بعد از چاپ نشدن مطالبشان ، سیصد و نود نفر شما را سیاه و کبود کنند و … )

منبع: رواق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *