لوگو

مصاحبه حرفه ای چه شکلیه؟

حتما باید یاد بگیرم؟

میشه گفت بله؛ اگه با دقت بیشتری به کارهای رسانه ای نگاه کنید می‌بینید که کاربرد مصاحبه فقط به نشریه و روزنامه دیواری محدود نمیشه و ازش در ساخت کلیپ و مستند و پادکست و نوشتن کتاب و… هم استفاده میشه برای نمونه مستند آخرین روزهای زمستان یا کلیپ های کبریت مدیا رو میشه مثال زد.

عمقی یا گسترده

مصاحبه در یه دسته بندی به دو شکل انجام میشه؛ شکل گسترده حالتیه که شما در موضوعات مختلف با طرف مقابلتون حرف می‌زنید و قصد ندارید در یه موضوع مشخص متمرکز بشید و ازش نتیجه خاصی بیرون بیارید؛ نمونه این نوع مصاحبه برنامه دست‌خط تلویزیونه؛ اما مصاحبه عمیق حالتیه که شما می‌خواهید یه موضوع مشخص رو بررسی کنید و به نتیجه مشخصی برسید مصاحبه‌های پژوهشی معمولا از نوع عمیق به حساب میان.

چی می‌خواهید بگید؟

قبل از مصاحبه با تمرکز فکر کنید و سوال‌‌هاتون رو مشخص کنید؛ مصاحبه بدون فکر قبلی و آماده کردن سوال ممکنه هیچ نتیجه ای نداشته باشه.

از جاپای بقیه استفاده کنید

مصاحبه پدیده جدیدی نیست پس می‌تونید از راهی که بقیه رفتن ایده بگیرید و تجربه کسب کنید و این فضا رو بهتر بشناسید سعی کنید از دید یه سازنده کار رسانه‌ای مصاحبه‌های بقیه رو ببینید و بررسی کنید.

طرفتون رو بیشتر بشناسید

قبل از مصاحبه درباره کسی که قراره باهاش مصاحبه کنید اطلاعات جمع کنید؛ اگه طرفتون یه شخص نسبتا شناخته شده هستش یا مسئولیتی داره می‌تونید دنبال مصاحبه های قبلی اون فرد بگردید.

بررسی یادتون نره

بعد از هر مصاحبه به غیر از بررسی محتوای مصاحبه لازمه که رفتار خودتون رو هم بررسی کنید؛ ببینید اگه چه حرفی رو می‌زدید یا نمی‌زدید بهتر بود؟ چطوری با طرف صحبت کنید بهتر واکنش نشون میده؟ و… این باعث پخته شدنتون میشه

حرف آخر: دلسرد شدن ممنوع

مصاحبه گرفتن یکی از اون جاهاییه که خیلی نه می‌شنوید و دست رد به سینه‌تون میزنن پس محکم باشید دلسرد نشید و ادامه بدید
تا حالا تجربه مصاحبه داشتید؟ ازش برامون بگید!

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.