چگونه یک نشریه دیواری دانش آموزی تهیه کنیم؟

هر تیم  نشریه دیواری می توانند از  دانش آموزان علاقه مند  با مسئولیت هایی  زیر تشکیل شود:

۱- سردبیر

۲- دستیار سردبیر

۳- نویسنده  (مقاله  یا سرمقاله که می تواند همان سردبیر باشد)

۴- خبرنگار (مصاحبه و تهیه گزارش و خبر ، عکاسی در صورت نیاز …)

۵- خوشنویس یا حروف نگار (نویسنده متن اطلاعات گردآوری شده، می تواند  فرد خوش خط تر تیم، و یا یک تایپیست باشد)

۶- طراح و گرافیست یا  صفحه آرایی به همراه طراحی و دیزاین کل نشریه

( کادر بندی ، تهیه لوگو ، حاشیه نگاری ، تذهیب ، کار اسلیمی …) کاریکاتور در صورت نیاز

ـ تعریف روزنامه دیواری:

روزنامه دیواری به جهت این که می تواند، گستره­ی وسیعی از دانش آموزان مدرسه را پوشش داده و از طرفی، فاقد هزینه های بالای تکثیر است، مناسب ترین قالب برای یک نشریه­ی مدرسه ای است. روزنامه دیواری، ترکیبی از مطالب جمع آوری شده دانش آموزان می باشد که از طریق کتاب، رسانه ها یا آثار قلمی تهیه شده و در روی یک صفحه بزرگ کاغذی یا مقوایی در ابعاد (۷۰*۱۰۰) سانتی متر، چینش، نوشته و یا طراحی می شود.

نشریه دیواری اثری است فرهنگی و هنری که توسط گروه مشخص و محدودی (۲ –  ۳ نفر) از دانش آموزان به منظور خبررسانی  و انعکاس افکار، عقاید، دیدگاه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد و گروه ها و نیز بیان واقعیت ها و انتقال مفاهیم اساسی تهیه و تنظیم می گردد. این اثر به صورت دست نویس بوده و لزوماً هر یک از اعضای گروه در تعامل سازنده با همدیگر و به فراخور استعدادها و توانایی ها و علائق خود، مسئولیتی را عهده دار می شوند.

ویژگی های تهیه ی نشریه دیواری (گروهی)

– نشریه ی دیواری در  مقوای مخصوص نشریه با ابعاد صد در هفتاد سانتی متر و با فاصله ی مناسب خطوط برای نوشتن مطالب (۵/۱ سانتی متر) تهیه می شود. همچنین از کاغذ نازک استفاده نشود.

– کادربندی نشریه باید با توجه به عناوین ستون های مختلف و بر اساس اولویت و مبانی روزنامه نگاری صورت گیرد.

– نشریه دیواری از نظر نوع، هدف و این که عمده مطالب آن حول چه محوری متمرکز شده باشند، متفاوتند، لیکن نشریه روزنامه ای، پیرامون «موضوعی خاص» تهیه شده و عمده مطالب و محور اساسی آن در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مناسبت های خاص می باشد.

–  ذکر منابع و مآخذ کلیه ی مطالب مندرج در نشریه، الزامی می باشد.

– به روز بودن، جدید بودن، مفید و مؤثر بودن مطالب، اهمیت دارد. لذا باید از آوردن مطالب تکراری کم اهمیت، غیرعلمی و غیرمرتبط با موضوع خودداری شود.

–  از نقل مستقیم مطالب، کپی برداری، استفاده از طرح ها و جداول آماده و مربوط به دیگران جداً خودداری شود. سعی شود مطالب به صورت غیرمستقیم و با قلم نویسنده و تهیه کننده نوشته شود.

– بهره مندی از حضور یک استاد راهنما هم چون کتابدار، مدیرمدرسه و یا یکی از دبیران و … و در ج نام ایشان در شناسنامه نشریه می تواند در ارتقای کیفیت نشریه مؤثر باشد.

– نشریه ی دیواری دارای ستون های متعددی است، در هر ستون موضوعات معین و با عناوین مشخص درج خواهد شد که کلیات محتوایی آن قبلاً ذکر شد.

عوامل موفقیت نشریات:

۱ـ شناخت مخاطب :

قبل از هر کاری در نشریه، ابتدا باید بدانیم که مخاطب مان چه کسی است و در چه بازه سنی ای قرار دارد.

این شناخت به وسیله­ی شناسایی نیازها ، خواسته ها ، کمبود ها و آسیب های مخاطب صورت می گیرد. سپس می توانیم اهداف ، چشم انداز و برنامه های نشریه مان را ترسیم و تنظیم کنیم.

به طور مثال: اگر مخاطب ما دانش آموزان دوره متوسطه است باید با یک سری از ویژگی های این رده سنی جوان ها مانند تنوع طلبی ، صراحت ، تحرک و پویایی ، صمیمیت ، میل به تجربه کردن و غیره ، آشنایی داشته و فضاها و قالب های مطالب نشریه خود را با توجه به این ویژگی ها هم سو کنیم.

۲ ـ قرار داشتن منبع پیام در درون گیرندگان پیام :

برای جذب مخاطبین خود و همراه کردن آن ها در شماره های متوالی ، باید توجه داشته باشیم که تألیف و  ارائه­ی مطالب، باید به گونه ای باشد که نویسندگان و مؤلفین مطالب ، خود، از میان رده­ی سنی مخاطب باشند. زیرا با توجه به نکته قبلی­ای که گفته شد، فرد نویسنده، اگر خود از میان رده سنی مخاطب باشد، مطمئناً ویژگی های   مشترک روانی و اجتماعی آ نها به انتقال مفاهیم بسیار کمک می کند. البته این بدان معنا نیست که عنصر تجربه و حرفه ای گری در این میان نقشی ندارد.

۳ ـ نوآوری در عکس ها و رنگ ها:

ما هر چه قدر هم در نشریه خود، مطالب قوی و خوب داشته باشیم ، اما از لحاظ عکس و تصویر سازی ضعیف باشیم ، خواننده ، چندان رغبتی برای خواندن یک مطلب نمی کند . این عکس است که به مطلب حرکت و احساس می دهد. در همه­ی صفحات نشریه و به خصوص در طرح جلد آن ، از عکس ها و تصویرسازی های مناسب و جذاب استفاده کنیم. حتی می توانیم بعضی از صفحات نشریه مان را به عکس اختصاص دهیم. گزارش تصویری از فعالیت های انجمن ، عکس های خبری و…

۴ـ نوآوری در ادبیات نشریه و سازمان حروف و به ویژه در تیترها:

مخاطب باید نشریه را دوست و رفیق خود احساس کند . این کار محقق نخواهد شد، مگر با استفاده از ادبیات صمیمی و خودمانی نزدیک به زبان مخاطب ( ادبیات محاوره ای) در مطالب نشریه. و هم چنین استفاده از زبان طنز در نوشته ها به دلیل سازگاری بیشتر ذائقه جوان با طنز.

“تیتر” یکی از مهم ترین قسمت های هر مطلب و هدایتگر خواننده به سوی مطلب است، به مطلب هویت می دهد و خواننده را به خواندن مطلب ترغیب می کند.  بنابراین، تیتر باید بتواند با حداقل واژه ها ، حداکثر معنا و مفهوم را برساند. پس برای مطالب مان حتما تیترهای جذاب و پر معنا انتخاب کنیم.

۵ ـ تعامل با مخاطبین نشریه :

مخاطبین نشریه باید احساس کنند که در نشریه، حضور دارند و وجود آن ها برای صاحبان نشریه دارای اهمیت است. این موضوع با استفاده از راه کارهایی هم چون نظرسنجی ها ، ستون گفت و شنود ، پیامک و … محقق می شود.

این تعامل با مخاطب می تواند :

ـ ملاکی برای ارزیابی موفقیت و یا عدم موفقیت شما و رفع کاستی ها باشد.

ـ نوع نگاه مخاطب را شناسایی و این نگاه را در ارائه­ی مطالب نشریه حاکم کند.

ـ بسیار کمک کند به شما برای گرفتن ایده و سوژه از مخاطبین.

۶ ـ هماهنگی گروه تولید کننده نشریه 

در فضای داخلی نشریه باید گروه تولید کننده ، در اعتقادات ، نگرش ها ، سیاست گذاری های نشریه و مراحل مختلف تولید آن هماهنگ باشند.  با برگزاری جلسات مستمر بین مدیرمسئول و سردبیر و تحریریه می توان به این هماهنگی رسید.

۷ ـ نقدپذیری از طریق تشکیل گروه های نقد نشریه :

مخاطب باید خود را در نشریه سهیم دانسته و احساس کند که نظرات او برای نشریه مهم است. برای تحقق این موضوع ، می توان گروه های نقد و بررسی صفحات مختلف نشریه ، با حضور مخاطبین تشکیل داد. همچنین صفحاتی را به نظرات و انتقادات و پیشنهادات آنان اختصاص دهید.

۸ ـ جلوتر از مخاطب حرکت کردن:

این جلوتر بودن به ما این امکان را می دهد که با شناختی که از علایق و سلایق مخاطب داریم ، حرکت آن ها را در جامعه پیش بینی نموده و نشریه را با دگرگونی هایی که در جامعه برای او رخ می دهد ، همگام و هم سو سازیم.

۹ ـ استفاده از زبان غیر مستقیم در هدایت نوجوانان :

یکی دیگر از خصوصیات جوان، تمایل به تجربه کردن است. نشریات موفق برای آن که بتوانند مخاطبین خود را به سمت و سویی که در سیاست گذارهای نشریه لحاظ شده است ، هدایت نمایند ، از ارشاد مستقیم و به عنوان کسی که بالاتر از جوان است ، پرهیز کرده و با زبانی غیرمستقیم و نامحسوس سعی در هدایت مخاطبین جوان خود نمایند.

۱۰ ـ استفاده از نظرات کارشناسی در زمینه های مختلف دینی ، جامعه شناسی ، روانشناسی و …

ما برای غنای مطالب نشریه و هم چنین تالیف آگاهانه باید از کارشناسان مربوط با هر صفحه استفاده کنیم.

۱۱ ـ مواظبت و جلوگیری از چند پارگی شدن مطالب و عدم رشد کاریکاتوری نشریه:

یکی از آسیب هایی که گریبان گیر برخی از نشریات است ، چند پارگی در ارائه­ی مطالب و صفحات است.

به طور مثال :صفحاتی که مطالب دینی در آن می آید ، باید در نهایت سازش و هم خوانی با صفحات کناری خود باشد .

اگر به کاریکاتور توجه کرده باشید ، یکی از ویژگی های بارز آن، عدم تناسب بین قسمت های مختلف آن است. در بعضی از نشریات شاهد هستیم که همه صفحات آن با هم تناسب و توازن ندارند. تعدادی از صفحات آن قدر قوی کار شده اند و تعدادی دیگر بسیار ضعیف.

و این مصداق همان کاریکاتور است. ما باید حداکثر تلاش خود را انجام دهیم که تمام صفحات نشریه در سطحی متوازن و مطلوب باشند و از رشد کاریکاتوری نشریه جلوگیری کنیم.

۱۲ ـ تربیت کادر و نگاه سازمانی و سیستمی به کار :

در نشریه نباید برای همیشه متکی بر تعداد خاصی از نویسنده ها باشیم.  باید با برگزاری کلاس ها و مسابقات  و کشف استعدادها در بین مخاطبین خود ، از میان آنان، کسانی را به کادر نویسندگان خود اضافه کنیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.