۲۶ فروردین ۱۳۹۸

دسته‌بندی نشده

،

سوالات متداول

سوالات مربوط به شرکت در بخش دانش آموزی

چه کسانی میتوانند در جشنواره رسانش شرکت کنند؟

دوره دوم جشنواره رسانش سه بخش اصلی داره، 1- دانش آموزان 2- معلمان سواد رسانه ای 3-مربیان و شبکه پشتیبان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

همه دانش آموزان میتوانند در جشنواره رسانش شرکت کنند یا فقط ویژه دانش آموزان انجمنه؟

جشنواره رسانش ویژه همه دانش آموزاست، دانش آموزان متوسطه اول و دوم هر دو میتوانند در جشنواره شرکت کنند. برای شرکت در جشنواره نیاز نیست حتما عضو انجمن اسلامی باشید. اما انجمن های اسلامی مدارس میتونن در بخش ویژه شرکت کنند.

شما گفتین که (دانش آموزان دوره اول و دوم دبیرستان…) / هنرجو های هنرستانی هم میتونن تو این مسابقه شرکت کنن یا نه؟

بله مراد از عبارات فوق ، تمامی دانش آموزان در دوره اول و دوم دبیرستان هستند.

سلام من در دبیرستان دوره اول محصلم و دیوار به دیوار ما دبیرستان دوره دوم برقراره و داداشم اونجاست…/امکانش هست این دو تا مدرسه با همکاری هم، یک اثر و یا یک گروه رو تشکیل بدن؟

سلام، بله رفیق قدیمی/ ولی یک شرط داره: به شرطی که اون محتوایی که می خواید تولید کنید، مناسب هردو گروه سنی باشه/ حتی اگر هم قبلا همچین اثر رسانه ای رو تولید کردین میتونین با ارسال عکس و فیلم هاش به بخش ارسال اثر در مسابقه شرکت کنید. در ضمن اگر این اثر رو از هر دو مدرسه برای ما بفرستید امتیاز بسیار بسیار ویژه ای داره، یادت نره که مستنداتش رو هم ارسال کنی. بدرود…

نفرات برتر چطور انتخاب میشن؟

مراحل رقابت در متوسطه اول و دوم با هم فرق داره، در متوسطه اول شما آثار رو ارسال میکنید، بعد از داوری آثار نتایج به استان ها اعلام میشه و جوایزشون ارسال میشه تا از طریق اتحادیه انجمن های اسلامی در استانتون به دست شما برسه.

اما در متوسطه دوم رقابت یه مقدار سخت تره، در داوری اولیه تیم های برتر انتخاب میشن و در استان ها ازشون تقدیر به عمل میاد، اما رقابت یه مرحله مهم جذاب تر و سخت تر همه داره، تیم های برتر کشوری به رویداد ملی رسانش دعوت میشن، این رویداد که 4 روز طول میکشه و در تهران برگزار میشه کلی اتفاق جدید برای تیم ها داره. بازدید های جالب، اساتید مشهور و یه رقابت، تیم ها باید در رشته ای که به عنوان تیم برتر شناخته شده اند دوباره اثر تولید کنند و رقابت کنند. نهایتا در این مرحله تیم برتر کشوری در هر رشته انتخاب میشه. برای اطلاع بیشتر در مورد رویداد ملی رسانش به اینجا بیاید.

نفرات و گروه های برتر چه زمانی مشخص میشن؟

طی دو ماهه ابتدایی سه ماهه دوم شش ماهه اول 98 !!!!!!!!!یعنی تیر و مرداد 98

بخش عمومی که برای همه دانش آموزانه چه رشته هایی دارد؟

رشته های جشنواره برای متوسطه اول و دوم کمی با هم فرق میکنه. که جزئیاتش رو در ادامه میبینید.

از کی میتونیم آثارمون رو به جشنواره ارسال کنیم؟ و تا کی زمان داریم؟

دریافت آثار از ابتدای دی ماه شروع میشه و تا 15 اردیبهشت ماه ادامه داره.

من میتونم در چند تا رشته شرکت کنم یا فقط در یک رشته باید شرکت کرد؟

بله، چرا که نه، میتونید در چند رشته آثارتون رو برای ما ارسال کنید. و البته میتونید در یک رشته چند اثر هم تولید کنید.

من میتونم به صورت انفرادی هم در جشنواره شرکت کنم یا حتما باید تیم باشیم؟

در بعضی از رشته ها میتونید به صورت انفرادی هم شرکت کنید. رشته های پادکست صوتی، پوستر، اینفوگرافیک، نماهنگ و موشن گرافیک علاوه بر گروهی میتونید به صورت فردی هم شرکت کنید ولی بقیه رشته ها تشکیل تیم الزامیه.

در مدرسه ما اکثر کارهای اینجوری (رسانه ای و…)زیر نظر بسیج داره انجام میگیره و ماهم وقتی میخوایم از این جور کارا بکنیم زود ما رو میفرستن اتاق بسیج/ امکانش هست اینطور آثار رو که آرم بسیج خورده رو بفرستیم و تو مسابقه شرکت کنیم؟

کلا این مسابقه برای رسانه های دانش آموزیه، مهم هم نیست که زیر نظر بسیجه یا جای دیگه، هر اثری که قبلا تولید کردین یا بعدا میخواین تولید کنید، با حفظ قوانین مسابقه، میتونه ارسال بشه، حالا میخواد بسج باشه یا هر نهاد دیگه…

ما توی مدرسه یه نشریه داریم که هر ماه منتشر میشه، اگر فقط یک شماره ازش بفرستیم کافیه؟

اگر اثری دارید که چند نسخه ازش منتشر شده هرچی بیشتر ازش برای ما بفرستید بهتره، مثلا اگر یه نشریه دارید ه هر ماه منتشر میشه، یا رادیو مدرسه ای دارید که هر ماه منتشر میشه یا پوستر و گزارش تصویری و… هر چی بیشتر از ش بفرستید بهتره و امتیاز بیشاری داره

برای شرکت در جشنواره فقط فایل اثر رو براتون ارسال کنیم؟

علاوه بر فایل اثر مستندات شما از انتشار اثرتون هم امتیاز ویژه داره. مثلا برای روزنامه دیواری حتما از نصبش در مدرسه هم برامون عکس بفرستید، همچنین از توزیع نشریه، رادیو مدرسه، کلیپ و… اگر آثارتون در سایت، کانال یا رسانه های مجازی هم هم منتشر شده حتما لینک و تصویر انتشارش رو هم برامون بفرستید.

با انجام چه کار هایی امتیاز اثرمون رو بیشتر کنیم؟

سوال خوبی پرسیدی دوست من/استفاده از سوژه ها و محتواهای بومی مدرسه ای،شهری و استانی،امتیاز بیشتری در داوری داره/ استفاده از قالب طنز هم امتیاز بیشتری داره/توجه به مطالبه گری های دانش آموزی در این بخش از همه موارد بالا امتیاز بیار تره.

در بخش فضای مجازی و در قسمت شبکه های مجازی،در کدوم یک از برنامه های پیام رسان ها میتونیم تولید اثر کنیم؟

ببین حاجی،کلا تو هر پیام رسان ایرانی که تولید شده شما میتونی کانال درست کنی و در مسابقه شرکت کنی / ما درون را بنگریم و حال را…/ ولی یادت باشه فضای مجازی مخصوص دبیرستان دوره دومه ها…

در بخش فضای مجازی و در قسمت شبکه های مجازی،در چه قالبی میتونیم اثر تولید کنیم؟

از بین بخش های مختلف در پیام رسان ها صرفا (کانال) توانایی شرکت در مسابقه را دارد ، مابقی ابزار ها مثل گروه یا ربات مورد تائید نیست و داوری نمی شوند، دیگه نپرس چرا مورد تائید نیست که نمیدونم!!!!!!!!

در بخش فضای مجازی و در قسمت شبکه های مجازی،ملاک ارزیابی چیست؟

تعداد اعضای کانال/تعداد افراد بازدید کننده مطالب و روند رو به رشد و پیشرفت کانال ارزیابی میشه.

در  صورت کمک دبیران مدرسه برای ساخت اثر امکان ارسال اثر و شرکت در مسابقه مقدور است یا خیر؟

آری، می توان از راه کار های آنان استفاده کرد ولی اثر هرچقدر دانش آموزانه تر باشد بهتر است و امکان برنده شدن بیشتر تر.

قالب پیشنهادی شما برای تولید اثر در بخش نشریات چیست؟

جیم جمالتو… یادداشت/ تحلیل/ کاریکاتور/ شعر/ عکس/ طنز/ متن ادبی/ مسابقه/ جدول رو خوب میدونم، حالا باز خودت میدانی و خودت…

قالب پیشنهادی شما برای بخش رادیو مدرسه،چیست؟

خبر های جذاب و پر مخاطب (مثلا اعلام نفرات برتر ماه مدرسه) مطالب طنز (البته به دور از تمسخر دیگران) مصاحبه با مدیر و یا کارکنان مدرسه/ مصاحبه با دانش آموزان برتر مدرسه/ معرفی برنامه های انجمن اسلامی و …

همراه داشتن موبایل و یا دستگاه ضبط و یا دوربین عکاسی و فیلمبرداری،در مدرسه ممنوع است/ پس چطور از پشت صحنه ها فیلم و عکس بگیریم؟

همه مدارس دوربین برای عکاسی دارند و فقط لازمه شما با هماهنگی از اون دوربین استفاده کنید/ در ضمن به بهترین پشت صحنه هم جایزه میدن…آررررررررره.

در بخش های گروهی تعداد اعضا نیز مهم است یا هر تعداد مورد تائید است؟

بلی بلی بسیار مهم است، تعداد اعضای گروه فیلم و مستند کوتاه و تمامی گروه های نشریات حداقل دو نفر و حداکثر 5 نفره، در تمامی گروه های صوتی 2 الی 5 نفره و تعداد اعضا در بخش فضای مجازی که ویژه متوسط دوم است، اعضای گروه باید حداقل 2 و حداکثر 4 نفر باشد. در ضمن در بخش اینفوگرافیک/ پوستر و پادکست صوتی میتوان به صورت انفرادی هم شرکت نمودندی.

زمان آثار نیز مهم است یا خیر؟

بله در بخش موشن گرافیک و نماهنگ بخش حداقل 30 ثایه و حد اکثر 3 دقیقه است. /در بخش تولید فیلم کوتاه،حداقل 3 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه می باشد/ در بخش تیزر حداقل 3 و حداکثر 30 ثانیه می باشد و در بخش تولید گزارش تصویری یا تلویزیونی حداقل 1 دقیقه و حداکثر 5 دقیقه می باشد.

منظور از اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک یا اطلاع نگاشت یا گرافیک اطلاع رسان به نمایش داده ها با کمک عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … در قالب یک تصویر گفته می شود.

منظور از پادکست صوتی چیست؟

پادکست یک تکنولوژی جدید مانند برنامه ای رادیویی یا مشابه آن است که به صورت دیجیتالی ضبط شده و در اینترنت به شکل محتوای صوتی منتشر می شود.

منظور از موشن گرافیک چیست؟

دانش ادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن های دو بعدی، برنامه های آموزشی و… کاربرد دارد. عدم نیاز به دوربین و نور و فیلمبرداری و عدم نیاز به بازیگر و استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی با جذب مخاطب از ویژگی های اصلی موشن گرافیک است.

بعضی از اثر ها را نمیتوان تنها با یک عکس تمام ویژگی هایش را نشان داد، آیا می توان عکس یا فیلم بیشتری ارسال نمود؟

بله در واقع برای داوری بهتر و دقیق تر لازم است ازآثار اینچنینی عکس ها و فیلم های بیشتری ارسال شود.

بخش ویژه چیه؟ چطوری میتونیم در بخش ویژه شرکت کنیم؟

بخش ویژه مخصوص رسانه های انجمن های اسلامی دانش آموزانه، آثار این بخش باید در اپلیکیشن عقیق ثبت و در دسته رسانش ارسال بشود. آثار فردی، و گروهی که رسانه انجمن اسلامی نیست باید در همین سایت ارسال بشود.

بخش جایزه ویژه رسانشو چیست؟

این بخش از جشنواره برای کلیه دانش آموزان متوسط اول و دوم دبیرستان می باشد که در مناسبت های مختلف یک موضوع بر مبنای برنامه های تشکل به عنوان سوژه اعلام میشه و دانش آموزان علاقمند می تونن به مدت یک ماه آثار خود را از طریق سایت ما بازگذاری کنند. در بازه زمانی 10 روزه آثار داوری برگزیده جایزه ویژه اعلام می شود و از وی تقدیر به عمل خواهد آمد.

سوالات مربوط به بخش معلمان سواد رسانه ای

معلمان سواد رسانه ای چطور میتوانند در رقابت شرکت کنند؟

معلمان سواد رسانه ای در دو مرحله میتوانند در جشنواره رسانش شرکت کنند. اول در ارائه این جشنواره برای دانش آموزان، اگر ارائه خوب و خلاقانه ای از رسانش برای دانش آموزان دارید ازش فیلم و عکس بگیرید و برای ما بفرستید. همچنین معلمان سواد رسانه ای میتوانند با تیم سازی و کمک بچه ها برای تهیه اثر هم در جشنواره شرکت کنند. هرچی آثار بهتر و بیشتری از مدرسه شما برای ما ارسال بشه امتیاز بیشتری خواهید داشت. در بخش ارسال آثار از دانش آمازان پرسیده میشه که معلم سواد رسانه ای در تهیه اثر کمکی به شما کرده است یا نه. البته این رو بدونید که اثر باید حتما حتما توسط خود دانش آموزان تولید شده باشه و معلمان فقط نقش راهبری و هدایت گری و دارند.

ملاک ارزیابی فعالیت های معلمین تفکر و سواد رسانه ای چیست؟

نحوه سنجش این بخش از طریق تعداد ثبت نام های دانش آموزان مدرسه و کیفیت آثار آنان سنجیده می شود.

معیار سنجش بخش معلمین تفکر و سواد رسانه ای برای برد در مسابقه چه می باشد؟

هرچه تعداد دانش آموزان ثبت نامی و کیفیت آثار بیشتر باشد،امتیاز معلم بیشتر می شود.

پیشنهاد شما برای معرفی طرح توسط معلمین تفکر و سواد رسانه ای چیست؟

می توان کلاس را به گروه های 2 یا 5 نفره تقسیم کرد و به آن ها نحوه تولید نشریه/ تشکیل کانال/ فیلم سازی با موبایل/ تولید گزارش تصویری را آموزش داد.

سؤالات مربوط به بخش شبکه پشتیبان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

شبکه پشتیبان اتحادیه چطور میتوانند در جشنواره شرکت کنند؟

بدون شک نقش مربیان و سرگروه هان قرارگاه و خیمه های دانش آموزی اتحادیه در جذب، هدایت و حمایت از برنامه های فرهنگی ، تربیتی بسیار مهم واساسی است که بحمدالله در سالیان گذشته نیز این مهم به درستی از طرف همه ی عزیزان صورت می گرفته است. لکن توجه به نقش هدایت گری مربیان و توجه به مقولات تربیتی می بایست در برنامه ها پیوند خورده و از این ظرفیت ناب در جهت رشد روز به روز محتوا و معرفت عملیات های در دست اقدام استفاده کرد، به همین منظور در سال جاری با سه بخش :

تولید طرح درس نویسی مهارت رسانه ای

ارزیابی کمی و کیفی جشنواره در نسبت با اهداف تربیتی ، تشکیلاتی تشکل

مقاله با موضوع سبد مصرف رسانه ای نوجوانان

در طرح درس نویسی برای مربیان و سرگروه های انجمن چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

طرح درس باید ساده باشه/ جزئیات در آن کاملا شفاف بیان بشن/ برای مهرت رسانه ای مخاطب دختر و پسر طراحی شده باشد/ مرتبط با موضوع باشد. از ابزار های کمک آموزشی برای ارائه آن به مخاطب استفاده شده باشد و خلاقانه و نو آورانه باشد.

محدودیت برای طرح درس چیست؟

باید بین 800 تا 2500 کلمه باشد.

قوانین ارزیابی جشنواره و محدودیت های آن برای سرگروه های اتحادیه چیست؟

ارزیابی باید بین 1000 تا 2000 کلمه باشه و از روش های تحقیق مرسوم در جهت استاندارد سازی آن استفاده نمود.

قوانین تولید مقاله برای سرگروه های اتحادیه چیست؟

حجم مقاله می بایست حدکثر تا 10000 کلمه باشد و استفاده از محتواهای ارائه شده صرفا در قالب منبع استفاده گردد.

دیدگاه ها

سینا معزی
پاسخ 24 آذر 1398 - 18:52

سلام.باسلام و احترام،میشه بگین چجوری میشه ثبت نام کرد.
من روی ثبت نام وارسال اثار کلیک میکنم ولی هیچ اتفاقی نمیفته.

رسانش
پاسخ 25 آذر 1398 - 05:16

سلام دریافت آثار از یک هفته دیگه آغاز میشه

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.